Centrala Östsibiriska Havet 74N/168E – Is

Jorien Vonk

Återfärden har nu på allvar startat. Det är säkert dags eftersom det känns att det börjar bli kallare och mörkare; polarvintern är snart i antågande. Vi har haft minusgrader i luften de senaste dagarna (havsvattnet är här alltid på minussidan, men fryser nödvändigtvis inte eftersom det är salt). En del prover och utrustning som vi behöver förvara utomhus fryser igen och det blir halt på däck. Än så länge är det relativt lugnt så vi har inte drabbats av någon nedisning av fartyget.

Jag skulle vilja tala om isläget enligt iskartor på internet och isläget i verkligheten. Vi hörde hemifrån att det rapporterats i media att Nordostpassagen, som vi färdass utmed, är helt öppen. Detta är en definitionsfråga. Uppgiften kom ifrån det amerikanska datacentrat för snö och is (NSIDC). I år har flera fartyg före oss varit tvungna att vända om. Vi var första fartyget att gå igenom isen in i Laptevhavet och vidare österut. Smirnitskyi har den högsta klassen för isförstärkta fartyg (direkt under isbrytare).

Vi söker använda de iskartor som finns tillgängliga på nätet för att optimera vår navigering. Utöver NSIDC så får vi snuttar av dessa skickade till oss via satellittelefon från tyska centrat vid universitet i Bremen och från ryska Arctic and Antarctic Research Institute (AARI, St. Petersburg). Vid fyra tillfällen har vi ändå ”fastnat” i större område av packis som inte alls har funnits med på någon av dessa iskartor. Vardera gång har vi varit tvungna att ta omständiga ruttar och det har tagit 12-24 h att snirkla oss ut ifrån dessa sjok. De amerikanska och tyska kartorna är oskiljaktiga och förmodligen baserade på samma satellitdata. AARIs karta har kanske varit något mer korrekt. Dessvärre är den ofta en vecka gammal.

Under förra årets NABOS expedition något längre norrut utmed kontinentalsockelsluttningen så fördes det en logg på fartygsbryggan äver istäckningsgraden av en van ispilot. Dessa jämfördes sedan med de prediktioner som erhållits från iskartorna och visade att det under östlig färd var kontinuerligt mer is än vad iskartorna visade. Vi upplever i år samma fenomen. Man bör alltså ta dessa satelittbaserade rapporter om ett isfritt Arktis med en smula salt. ”Groundtruthing” visar att det kan vara betydligt mer is på drift i verkligheten. 

Även om vi blir sinkade av isen och tvingas stryka en del ur programmet så kan vi inte låta bli att hänföras över detta mäktiga islandskap. Färgerna går från vitt till azurblått till grått och svart bland de fantasieggande formerna på flaken och isryggarna som bildats av kolliderade flak som nu långsamt seglar omkring i ”sommaren” på Östsibiriska Havet. 12 månaders vinter och resten sommar…

Örjan Gustavsson, forskningsledare, ISSS-08

About these ads

One Response to Centrala Östsibiriska Havet 74N/168E – Is

  1. margreet says:

    Hoi Jorien,
    tweede poging tot een reactie. De eerste werd niet geaccepteerd; of straks staan er twee dezelfde…
    Spannend hoor, zo lang op zee. je zal wel mooie foto’s hebben, ik keek net even naar jouw foto’s op flickr.
    Sterkte met de laatste zeemijlen, en geniet van al het lekkers van het vasteland.

    groet, margreet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: